loading...
لوله کشی گاز ساختمان
تهران پایپر بازدید : 72 جمعه 28 مرداد 1401 نظرات (0)

لوله کشی گاز توکار

اجرا و تعمیرات لوله کشی گاز توکار و روکار ساختمان, اصلاح , انشعاب گیری و تغییرات لوله کشی گاز ساختمان.

تلفن: 09129352189 سراسر تهران, بدون تعطیلی , کلی و جزیی

به طور کلی از لحاظ اجرایی و عملیاتی دو نوع گازکشی در ساختمان ها مرسوم است. لوله کشی گاز توکار و لوله کشی گاز روکار. لوله کشی گاز روکار برای ساختمانها و اماکنی که در آن ساکن هستند و یا به دلیل شرایط و وضعیت و هزینه اجرا, امکان اجرای لوله کشی توکار وجود ندارد انجام میشود. لوله کشی گاز به این دلیل توکار میشود که اولا از لحاظ ظاهری روکار بودن لوله گاز شکیل نبوده و در ضمن در صورت روکار بودن ممکن است مزاحمت هایی در چیدمان داشته و حتی خطرات ناشی از روکار بودن به دلیل فشارهای و ضربات فیزیکی روی لوله های روکار بیشتر هستند. 

همانطور که میدانید لوله کشی گاز با لوله اتصالات فولادی سیاه انجام شده و طبیعی است که هنگامی زیرکار انجام شود, ممکن است در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار بگیرد. از این رو شرایط و ضوابط خاصی در لوله کشی گاز توکار وجود دارد. حتما میدانید که در سیستم اخذ کنتور, بایستی نقشه و اجرای نهایی توسط مجری دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی انجام شده و در پایان کار اجرایی , لوله کشی گاز مورد تایید بازرسان نیز قرار بگیرد. این مساله به دلیل جلوگیری از اعمال سلیقه ها و در چهارچوب بودن مراحل اجرایی لوله کشی گاز توکار بوده و بایستی از صفر تا صد طبق نقشه مورد تایید انجام شود. ضمنا پس از اخذ کنتور گاز نیز هرگونه تغییرات نیز با کسب مجوز سازمان نظام مهندسی باشد. این گونه سختی گیریها به دلیل مخاطره آمیز بودن لوله کشی گاز غیر استاندارد است.

استاندارد لوله کشی گاز توکار

استاندارد لوله کشی گاز توکار

مراحل اجرای لوله کشی گاز ساختمان و اخذ کنتور گاز خانگی به شرح زیر است.

  1. انتخاب و توافق مجری لوله کشی گاز و معرفی آن به سازمان نظام مهندسی
  2. تهیه نقشه و ارایه آن به سازمان نظام مهندسی و اخذ تاییدیه نقشه
  3. خرید لوله و اتصالات و تجهیزات استاندارد و مورد تایید سازمان نظام مهندسی
  4. اجرای لوله کشی گاز توسط مجری مورد تایید و طبق نقشه ارایه شده
  5. بازرسی نهایی و تایید لوله کشی گاز توکار و عایق کاری مربوط
  6. درخواست اخذ علمک , کنتور و انشعاب لوله گاز ساختمان.

مراحل فوق به ترتیب انجام میشود. تهیه و رسم نقشه بر اساس پلان ساختمان توسط شرکت های رسمی انجام شده و این شرکت ها با توجه به مقررات کار تهیه نقشه و تعیین مسیر , سایز بندی و دیگر شرایط اجرای لوله کشی گاز را تعیین میکنند. پس از ارایه نقشه و تایید آن توسط سازمان نظام مهندسی نوبت به تهیه لوله اتصالات و لوازم دیگر کار لوله کشی گاز میرسد.

لوله های مورد تایید برای لوله کشی گاز توکار بایستی از نوع لوله مانیسمان یا بدون درز Seamless بوده البته از انواع لوله های API که نوعی لوله گاز سنگین با آلیاژ مخصوص هستند نیز میتوان برای اینکار استفاده کرد. اما در لوله کشی گاز توکار به هیچ وجه از لوله های گاز روکار یا لوله درزدار معمولی نمیتوان استفاده نمود.

اتصالات مورد استفاده در لوله کشی گاز توکار فقط اتصالات مانیسمان بوده و تحت هیچ شرایط از اتصالات درزدار استفاده نشود. اعمال سلیقه و بدعت  حرکت بر خلاف نفشه باعث میشود که لوله کشی گاز ساختمان مورد اشکال قرار گرفته و احتمالا با اصلاح موارد تاییدیه انجام شود.

عبور لوله گاز از نقاط نمور و مرطوب و یا لوله کشی گاز به صورت بارفیکسی ممنوع است. عبور لوله کشی گاز از نزدیکی و مجاورت لوله های آب و فاضلاب ممنوع است. انشعاب گیری برای اتاق خواب ممنوع است. وجود حداقل یک انشعاب در یک ساختمان برای اخذ کنتور ضروری است. وجود انشعاب گاز در اماکن فاقد لوله دودکش ممنوع است.

در حین اجرای لوله کشی گاز توکار طبق نقشه بایستی عایق کاری نیز انجام شود. استفاده از ضد زنگ , رنگ , رنگ پرایمر, نوار پرایمر , نوار سرجوش و آلتن از جمله مواردی است که بسته مکان و سایز بندی برای عایق کاری لوله کشی گاز توکار از آنها استفاده شود.

بعد از تایید لوله کشی گاز و تست نهایی توسط مجری و بازرس مراحل اخذ کنتور انجام میشود.

لوله کشی گاز توکار بهتر است یا روکار

از نظر کیفی و بازدهی هیچ تفاوتی بین اجرای لوله کشی گاز توکار و روکار وجود ندارد. استفاده از لوله اتصالات درزدار در لوله کشی گاز روکار مشکل قانونی نداشته اما در لوله کشی گاز توکار غیرقانونی است. عایق کاری لوله کشی گاز در لوله کشی گاز توکار بسیار ضخیم تر از لوله کشی گاز روکار انجام میشود. در لوله کشی گاز روکار از لحاظ ظاهری و عدم مزاحمت در رفت و آمد بایستی ملاحظات بیشتری شود. به طور کلی قیمت لوله کشی گاز توکار و روکار نیز تفاوت آن چنانی نداشته و تقریبا در بازه متری 100 تا 150 هزار تومان در هر متر انجام میشود.

بست کاری و محکم کردن لوله های گاز روکار در لوله کشی گاز روکار بایستی جدی گرفته شود. از لحاظ سایز بندی نیز هیچ تفاوتی بین لوله کشی گاز توکار یا روکار وجود ندارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 1,718
  • بازدید کلی : 4,488