loading...
لوله کشی گاز ساختمان
تهران پایپر بازدید : 229 چهارشنبه 02 فروردین 1402 نظرات (0)

لوله کشی گاز بدون جوشکاری

لازم است در این مطلب راجع به روش ها و ترفندهای لوله کشی گاز بدون جوشکاری بپردازیم. هر چند که لوله کشی گاز با شیوه های غیر استاندارد خارج از قوانین لوله کشی گاز منازل و به جز با جوشکاری لوله گاز ریسک بالایی دارد, , بسیاری از افراد به دلیل محدودیت در انجام جوشکاری یا به دلیل کاهش هزینه های لوله کشی گاز مجبور به انجام لوله کشی گاز بدون جوشکاری میشوند. به طور کلی قیمت لوله کشی گاز در بین انواع لوله کشی ساختمان هم از لحاظ دستمزد و تا حدودی از لحاظ خرید لوله اتصالات و از همه مهمترین دستمزد قیمت ترین انواع لوله کشی محسوب میشوند. آلودگی و کثیف کاری نسبی جوشکاری لوله گاز منازل نیزز موجب شده است که بسیاری از خیر لوله کشی گاز با جوشکاری بگذرند و با انتخاب شیوه های غیر معمول به استقبال ریسک بالایی بروند. در کنار این معضل , صدمات احتمالی لوله کشی گاز نسبت به دیگر لوله کشی ها در صورت بروز بسیار سنگین بوده و در صورت سهل انگاری و نشت گاز میتواند صدمات جسمی و آسیب های اقتصادی بسیاری داشته باشد. به همین دلیل لازم است که در اجرا و تغییرات لوله کشی گاز از جوشکاری لوله گاز استفاده شده و تا حد امکان از ترفندهای دارای ریسک خودداری کنید. با این وجود ما تعدادی از روش ها و راهکارهای کاهش ریسک لوله کشی گاز بدون جوشکاری مورد استفاده در خرده کاری لوله کشی گاز را برای شما توضیح خواهیم داد.

لوله کشی گاز بدون جوشکاری

روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری

هر نوع لوله اتصالات ممکن است قابلیت انتقال گاز و دیگر سیالات را انجام دهد, با این وجود برای پیش گیری از خطرات ناشی از نشت لوله گاز بایستی ایمنی در اولویت قرار داشته و از لوله های غیرقابل اشتعال و محکم در مسیرهای امن استفاده کنیم. هرچند که بسیاری از انواع روش های لوله کشی گاز بدون جوشکاری خیلی رایج نیستند اما بعضا استفاده شده و به شرح زیر میباشند.

لوله کشی گاز با حدیده کردن لوله گاز

این شیوه بعد از جوشکاری لوله گاز مطمین ترین شیوه لوله کشی گاز محسوب میشود. لوله کشی گاز روکار و توکار با این روش کیفیت نسبت خوبی داشته و فقط در لوله کشی گاز توکار بایستی با عایق کاری مناسبی همراه باشد. در این روش لوله های گاز ابتدا اندازه گیری و برش داده شده و سپس توسط حدید روزه میشوند و با اتصالات دنده ای و ترجیحا سیاه یا گالوانیزه کار لوله کشی گاز انجام میشود. در این شیوه لوله گاز استفاده شده و فقط از جوش استفاده نمیشود. هزینه این روش در بخش دستمزد و مخارج خرید لوله اتصالات فرق جندانی با جوشکاری لوله گاز نداشته و صرفا در شرایطی که دسترسی به برق و دستگاه جوش مشکل است , پیشنهاد میشود. نقطه ضعف این روش را میتوان کیفیت رزوه های لوله دانست که در صورت ضعیف بودن به مرور باعث نشتی از سر اتصالات شود.

لوله کشی گاز با لوله پنج لایه

لوله کشی با لوله اتصالات گالوانیزه

لوله کشی گاز با لوله گالوانیزه مانند شیوه پیشین بوده و مقاومت نسبتا خوبی دارند. اما لوله های گالوانیزه را نمیتوان جوش داد و بایستی از اتصالات دنده ای استفاده کرد. این روش نیز با اندازه گیری و برش و سپس دنده کردن و نصب لوله اتصالات به یکدیگر انجام میشود. بست کاری و نصب لوله در کنار انتخاب مسیر مناسب در این روش بسیار مهم است. هزینه خرید لوله اتصالات در این روش بیشتر از مخارج خرید لوله اتصالات گاز بوده و مانند روش قبل به دلیل عدم دسترسی به دستگاه جوش پیشنهاد میشود.

لوله کشی گاز خانگی با لوله اتویی

این شیوه یک روش نسبتا ارزان قیمت اما پرریسک است. در این شیوه از لوله آب بجای گاز استفاده شده و به دلیل پلاستیکی بوده لوله ها , اشتعال پذیری و نرم شدن در کنار شعله و همچنین آسیب پذیری لوله پلاستیکی در برابر فشارهای فیزیکی خیلی ایمن نیست. بعد از اجرای همه انواع لوله کشی گاز بایستی حتما تست هوابندی تحت فشار انجام شود.

لوله کشی گاز با لوله پنج لایه

لوله کشی گاز با لوله پنج لایه هم یک شیوه با ریسک بالا بوده و تنها نقطه قوت آن کم بودن تعداد اتصالات مصرفی در این لوله کشی است. در این روش باتوجه به انعطاف و استحکام نسبی لوله های پنج لایه به خصوص در مواردی که سقف کاذب وجود دارد, لوله پنج لایه مانند شلنگ از سقف یا زیر کف و دیوار عبور داده شده و کار انتقال گاز را انجام میدهد. نکته مهم غیر از مهار لوله ها , آب بندی محل اتصالات لوله کشی پنج لایه است.

لوله کشی  با لوله پلی اتیلن

یک راهکار ارزان لوله کشی گاز بدون جوشکاری و کم هزینه به خصوص برای مناطق روباز بوده و هزینه خیلی کمی در خرید لوله اتصالات دارد. در تمامی روش های فوق بایستی از محل انشعاب لوله فلزی به لوله های غیر جوشی بایستی یک شیر گازی نصب شده و در انتهای مسیر نیز یک شیر گاز نصب شود. در این شیوه از لوله اتصالات پیچی پلی اتیلن استفاده میشود. به طور کلی استفاده از لوله آب بجای گاز خلاف قوانین سازمان نظام مهندسی است.

لوله کشی گاز با لوله مسی

لوله کشی گاز با لوله مسی برای گازرسانی به شومینه, بخاری و لوازم گازسوز داخلی منزل در گذشته رایج بود, اما به دلیل امکان آسیب رسیدن و همچنین دستمزد و هزینه بالای آنها در حال حاضر خیلی متداول نیست. این شیوه پر خرج دستمزد بالاتری نسبت به جوشکاری لوله گاز داشته و فقط ظرافت بیشتری داشته و کثیف کاری ندارد.

لوله کشی گاز با شلنگ

به طور نرمال طول شلنگ مورد استفاده برای نصب لوازم گازسوز بایستی حداکثر 1/5 تا 2 متر باشد, اما برخی افراد برای کاهش هزینه ها ممکن است از شلنگ برای گازرسانی در متراژ بیشتر استفاده کنند که البته کاری بس خطرناک است. با این احوال توصیه میشود که از شلنگ ضخیم استفاده شود.

در تمامی انواع لوله کشی گاز بدون جوشکاری هر چند که بعضا خیلی مطمین نیستند, سعی کنید که از افراد ماهر و حرفه ای و با رعایت مقررات عمومی لوله کشی گاز انجام شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 262
  • بازدید سال : 1,721
  • بازدید کلی : 4,491